Augmented Reality

Uit Technotheek
Versie door Gea (Overleg | bijdragen) op 13 sep 2012 om 16:03
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken
Augmented Reality
Augmented3.jpg
Eigenschappen
Categorie: Ontwerpinformatie
Originele auteur: Boudewijn Smidt en Tim van der Heide
Jaar: 2010
Wikipedia link: Augmented reality

Inhoud

Beschrijving

Anders dan bij Virtual Reality, waar het er vooral om gaat een virtuele werkelijkheid na te bootsen, gaat het bij Augmented Reality om het mengen van virtuele met reële informatie. Door de virtuele informatie een reactie te laten zijn op de reële waarneming ontstaat er een ‘verbeterde’ realiteit. Deze Augmented Reality komt bij vele toepassingen tot zijn recht waar deze additionele informatie is gewenst. In de praktijk komt het bij Augmented Reality erop neer dat er toevoegingen worden gegeven aan een real-time beeld. Dit kan worden toegepast met verschillende technieken, elk met zijn eigen voordelen. Zo heeft een mobiele telefoon plus camera het voordeel dat iedereen er tegenwoordig één op zak heeft en heeft een videobril als voordeel dat er informatie kan toegevoegd aan het gehele blikveld.

Toepassingen

Een bekend voorbeeld van Augmented Reality zijn de reclameborden naast het doel bij een voetbalwedstrijd op de televisie. Deze reclameborden staan er niet echt aangezien ze een speler in de weg zouden kunnen staan. Met verschillende technieken wordt er bepaald waar het virtuele bord moet komen te staan en wordt het als een extra laag over het beeld van de camera gelegd.

Maar Augmented Reality gaat verder. Zo wordt het onder andere ook toegepast bij bijvoorbeeld onderhoud. Door gebruik te maken van een speciale bril voor de monteur met verscheidende sensoren is het mogelijk ‘door’ de auto heen te kijken. Ook met bijvoorbeeld de mogelijkheid direct informatie te geven over de maat van de te gebruiken sleutel.

Er zijn ook tal van toepassingen voor ontwerpers. Zo is het mogelijk om met Augmented Reality een computermodel uit zijn reguliere 2D vlak te trekken. Door gebruik te maken van zogenoemde ‘markers’ is het bijvoorbeeld mogelijk het object virtueel in handen te hebben. Ook bij het tonen van modellen bij de opdrachtgever kan Augmented Reality van toepassing komen. Zo is het met toekomstige techniek mogelijk om 3D modellen te projecteren als hologram en zelfs te voelen. Een andere toepassing om digitale informatie te combineren met reële informatie is bijvoorbeeld het projecteren van verschillende ‘prints’ op een kaal model. Deze mix van een reëel en virtueel model is ontwikkeld door de TU Delft.

Voordelen

  • Interactiecombinaties tussen fysieke maar ook digitale 'objecten'
  • Augmented Reality kan worden gebruikt als tussenstap tussen een computermodel en een fysiek model
  • Een computermodel bekijken met behulp van Augmented Reality is ook voor minder ervaren gebruikers goed te doen. Het aangeven van gewenste aanpassingen wordt zo ook stukken aantrekkelijker
  • Natuurlijke weergave van digitale informatie
Augmented2.jpg

Nadelen

  • Echte tastbaarheid van een computermodel is nog vol op in ontwikkeling
  • Er zijn veel en dure sensoren nodig voor een nauwkeurige weergave
  • De technologie van videobrillen zal moeten worden verbeterd om geen schade/last bij de gebruiker aan te brengen
  • Digitale output zal altijd een vertraging hebben tegenover het reële beeld. Hoeverre dit merkbaar is hangt van de uitontwikkeling af

Milieuaspecten

  • Voor het milieu en ontwerpers is het voordelig om een model sneller en makkelijker ‘in handen’ te kunnen hebben. Zo is een (voelbaar) computermodel in de echte wereld een tussenstap tussen een model op het computerscherm en een fysiek model. Zo zal er minder snel hoeven worden overgestapt op een fysiek model wat leidt tot onder andere materiaalbesparing
  • Veder veel indirecte milieuaspecten zoals satellieten benodigd voor toepassingen met GPS-tracking

Leveranciers en kenniscentra

Persoonlijke instellingen
Naamruimten
Varianten
Handelingen
Navigatie
Hulpmiddelen