Telepresence

Uit Technotheek
(Verschil tussen bewerkingen)
Ga naar: navigatie, zoeken
 
Regel 4: Regel 4:
 
|header1 = Eigenschappen
 
|header1 = Eigenschappen
 
|label2 = Categorie:
 
|label2 = Categorie:
|data2 = [[:Category:Producteigenschappen en -functies|Producteigenschappen en -functies]]
+
|data2 = [[:Category:Technieken|Technieken]]
 
|label3 = Originele auteur:
 
|label3 = Originele auteur:
 
|data3 = Dymfi de Bruin en Chris Wever
 
|data3 = Dymfi de Bruin en Chris Wever
Regel 60: Regel 60:
  
  
[[Category:Producteigenschappen en -functies]]
+
[[Category:Technieken]]

Huidige versie van 30 okt 2012 om 16:53

Telepresence
250px
Eigenschappen
Categorie: Technieken
Originele auteur: Dymfi de Bruin en Chris Wever
Jaar: 2010
Wikipedia link: Telepresence

Inhoud

Inleiding

Telepresence is een techniek waardoor het mogelijk wordt gemaakt om aanwezig te zijn op een andere positie dan de werkelijke. Dit is een zeer ruim begrip. Hierbij kan namelijk gedacht worden aan het gebruik van programma’s als Skype maar ook het gebruik van avatars om ook fysiek aanwezig te kunnen zijn.

Beschrijving en eigenschappen

Doordat telepresence een zeer breed begrip is, is het moeilijk om een eenduidige beschrijving te geven. Voorop staat dat de technologie gebruiker in staat moet stellen om in een vorm of een andere aanwezig te kunnen zijn op een andere locatie dan zijn/haar werkelijke. Ook moeten anderen het idee hebben dat deze persoon op de andere plek aanwezig is.

Toepassingen

Teleconferencing
Telesurgery
Telesurgery
Teleoperation

Telepresence heeft een brede toepassing. De diverse toepassingen worden hieronder behandeld

  • Televisie. Televisie is een van de eerste en bekendste vormen van telepresence. Bij de technologie televisie hoort ook de bioscoop en verscheidene 3D technieken.
  • Teleconferencing. Door het gebruik van teleconferencingrooms is het niet meer nodig om te reizen. Deze kamers laten het lijken alsof de personen die deelnemen aan de vergadering ook allen werkelijk aanwezig zijn door het gebruik van microfoons, webcams en beeldschermen. De kamer is zo opgezet dat het net zo lijkt of de partijen echt tegenover elkaar zitten.
  • Videospelletjes en sporten. Gameconsoles en PC spelletjes creëren veel mogelijkheden om het gevoel te krijgen ergens anders te zijn. Bij sporten kan gebruik worden gemaakt van virtuele instructeurs. Op deze wijze kan iedereen op het gewenste moment zijn/haar les volgen.
  • Telesurgery. Tegenwoordig maakt de medische wereld steeds meer gebruik van kijkoperaties. Bij deze operaties wordt een instrument met een camera in de patiënt gebracht. Door het gebruik van deze camera en ander robotisch gestuurd apparatuur kan de patiënt inwendig geopereerd worden. Hij/zij hoeft dus niet meer opgesneden te worden. Door deze ontwikkeling herstellen patiënten sneller van een operatie.
  • Teleoperation. Door de ontkoppeling van actie en plaats wordt het mogelijk acties vanaf een grote afstand uit te voeren. Een goed voorbeeld hiervan is een Marokkaanse garnalenpeller die door behulp van een op afstand bestuurbare robot arm de garnalen in Nederland kan pellen.
  • Avatars. Een toepassing die nog sterk in ontwikkeling is, is het gebruik maken van een avatar. Een avatar is een deze context een robot die bestuurd kan worden door een persoon. Door deze robot is de persoon aanwezig te zijn op een plek waar hij niet is. Op deze wijze kan hij horen en zien wat de robot ziet en hoort. Ook kan hij de robot acties laten uitvoeren. Deze toepassing is bijvoorbeeld te gebruiken door avatars in te zetten als politieagent. De agent kan meerdere avatars besturen en zo toezicht houden over een groter gebied.
  • Simulaties. Door het gebruik van allerlei soorten simulatoren kan getraind worden zonder dat men in aanraking komt met een echte situatie. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de pilotenopleiding of voor militairen.

Voordelen

  • Verkorting reistijd
  • Brandstofbesparing
  • Snel directe communicatie mogelijk
  • Minder invasieve operaties
  • Brede inzetting
  • Overzicht van meerdere situaties tegelijk kunnen hebben

Nadelen

  • Geen volledig gevoel van aanwezigheid door toeschouwer
  • Beperking in zicht en beweging
  • Avatar technieken nog sterk in ontwikkeling
  • Weinig kennis over invloed op omstanders wanneer ze in aanraking komen met een avatar
  • Verlies realiteitsgevoel

Milieuaspecten

Door de verkorte reistijd zal er minder gebruik gemaakt worden van vervoersmiddelen. Hierdoor wordt er minder olie verbruikt. Doordat er gebruik wordt gemaakt van een aantal technische producten zal de stroomverbruik toenemen. De productie van deze extra apparaten zal ook een extra belasting leveren op het milieu.

Leveranciers en kenniscentra

Persoonlijke instellingen
Naamruimten
Varianten
Handelingen
Navigatie
Hulpmiddelen